Jak prowadzić profil na TikToku dla eCommerce, aby generować sprzedaż, a nie lajki? [KOMPLETNY PORADNIK]

W internecie krąży mnóstwo utalentowanych „Content Creatorów”, którzy bez problemu dostarczą Twojej marce dużo lajków i wyświetleń. Jednak, czy to jakkolwiek przekłada się na sprzedaż?

Często niestety nie. Skuteczne TikToki powinny łączyć interes i odbiorców i marki, która je produkuje.
Bardzo często zdarza się, że TikToki tworzone przez Content Creatorów skutecznie dbają o interes odbiorców np. zapewniając im rozrywkę – stąd wysokie wyświetlenia.
Jednak zupełnie nie dbają o interes samej firmy. Po obejrzeniu takiego TikToka, odbiorca często nawet nie wie czym ta firma konkretnie się zajmuje.

Czy to wina Content Creatora? Absolutnie nie.

Content Creator doskonale zna mechanizmy działania TikToka i doskonale potrafi je wykorzystać do rozgłoszenia danego komunikatu. Ale czy otrzymał od Ciebie konkretny plan jakie komunikaty chcecie rozgłaszać i do kogo one mają trafić? 

O to kompletny poradnik jak stworzyć plan na profil Twojej marki na TikToku, który będziesz mógł przekazać do egzekucji swojemu pracownikowi, podwykonawcy lub zrealizować go samodzielnie.

I uwaga! Poradnik jest pisany z myślą przede wszystkim o sklepach internetowych sprzedających złożone, racjonalne produkty. Jeśli handlujesz rzeczami, które się kupuje instynktownie, czysto z emocjonalnych pobudek, to część z tych porad może być dla Ciebie nietrafiona.

Co potrzebujesz zanim zaczniesz:

  • Gotowy landing sprzedażowy
  • Listę problemów jakie rozwiązuje Twój produkt

Co konkretnie chcesz uzyskać, dzięki TikTokowi?

Zanim ułożymy plan pozwalający na osiągnięcie celu, warto wyznaczyć co tym celem właściwie jest.

TikTok może pełnić różne role w Twojej maszynie marketingowej. Najskuteczniej spełnia się jednak jako ToFu. Czyli miejsce, gdzie ludzie dowiadują się o Twoim istnieniu i możesz ich przekierować do pożądanego miejsca.

Tym pożądanym miejscem może być MoFu, czyli np. Twój kanał na Youtubie lub BoFu, czyli np. landing sprzedażowy.

Jak prowadzić profil na TikToku dla ecommerce

Krótki lejek Tofu -> BoFu

Jak prowadzić profil na TikToku dla ecommerce | Contenty.pl

Długi lejek ToFu -> MoFu -> BoFu

Po co właściwie wydłużać tak klientowi drogę do zakupu?

Prawda jest taka, że zdecydowany klient znajdzie drogę do zakupu i bez naszej pomocy. Cały marketing rozgrywa się o osoby, które może kupią, może nie. Może za miesiąc, a może wcale.

Jeżeli takiemu niezdecydowanemu klientowi pokażesz od razu landing sprzedażowy z akcesoriami do campingu, on pomyśli: „No fajne, ale ja w tym sezonie odpuszczam podróże, bo buduje dom. W przyszłym roku będę dużo jeździć, to bym wtedy kupił.” i jeśli nie masz sposobu, aby jakoś utrzymać kontakt z tym klientem przez ten rok, to on na bank zapomni o Twoim istnieniu przez ten czas.

Po to właśnie się buduje MoFu, czyli kanały na Youtubie, profile na Instagramie, grupy na Facebooku itp. aby pełniły rolę „worka” na takich potencjalnych klientów, którzy potrzebują trochę czasu przed zakupem.

Dobrze zrobione MoFu powinno funkcjonować na dealu: Słuchaj potencjalny kliencie, my tu będziemy bezpłatnie produkować Ci fajne, przydatne materiały, ale będziemy w nich regularnie Ci przypominać co możesz u nas kupić.

Wracając do przykładu z akcesoriami do campingu: Jakie materiały, byłyby przydatne dla fana campingu i na tyle atrakcyjne, aby je regularnie co jakiś czas oglądał przez rok, ale równocześnie dało się w nich zalokować nasz produkt?

Może poradniki jak przetrwać nocując w środku lasu, pokazujące zarówno scenariusz w którym podróżnik ma standardowe wyposażenie oraz scenariusz w którym podróżnik ma Wasz komplet akcesoriów?

Może vlogi z podróży na których używacie Waszych akcesoriów?

Ja tego nie wiem, bo średnio znam osobowość i potrzeby ludzi interesujących się campingiem. Tym tematem powinien się zająć ktoś ze środka Waszej firmy, obcujący z tymi ludźmi na co dzień.

W każdym razie wariant w którym pozyskujesz TikTokiem ruch do MoFu jest o wiele skuteczniejszy długoterminowo. Zwłaszcza jeśli:

  • Sprzedajesz wysokomarżowy produkt
  • Twój produkt jest skomplikowany i trzeba najpierw go zrozumieć
  • Ludzie go kupują ze względów racjonalnych 

Scenariusz pozyskiwania ruchu z TikToka bezpośrednio na landing polecam w sytuacjach w których:

  • Masz kryzysową sytuację i bardziej Ci zależy na słabszym efekcie „na już” niż na lepszych wynikach, ale w przyszłości

Podsumowywując ten długi wywód: Zdecyduj po co Ci ten TikTok.
Najskuteczniejsze sposoby użycia to:

  1. TikTok do pozyskiwania zimnego ruchu na landing page.
  2. TikTok do pozyskiwania zimnego ruchu do MoFu.

ale możesz wymyślić też coś nowego! 😉

Przechodzimy do konkretów!

Ale zanim przescrollujesz dalej, możesz wpaść do „worka” ludzi, którym staram się regularnie dostarczać przydatne materiały i czasem przypominam o naszych usługach. Jeśli to dla Ciebie dobry deal, to możesz zaobserwować mnie w social mediach.

Beniamin Spyra | Contenty.pl

Beniamin Spyra
Founder Contenty.pl

Na jakim etapie świadomości klienta chcesz do niego dotrzeć?

Zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup u Ciebie, dzieje się w jego głowie kilka rewolucji:

  1. Uświadomia sobie, że ma jakiś problem.
  2. Decyduje co mniej więcej chce zrobić z tym problemem.
  3. Układa sobie konkretny plan na rozwiązanie tego problemu.
  4. Zastanawia się, czy na pewno chce rozwiązywać ten problem już tu i teraz.
  5. Wybiera gdzie dokonać zakupu.

W przypadku każdego jednego produktu ta droga wygląda tak samo. Jednak w zależności od typu produktu, pokonanie jednego etapu będzie dla niego prostsze, a innego trudniejsze.

Poniżej przykłady. Na żółto zaznaczyłem najtrudniejszy etap w poszczególnych przypadkach.

Przykładowo jeżeli planujesz kupić hulajnogę, to bardzo łatwo przyjdzie Ci uświadomienie sobie, że denerwują Cię korki i nakreślenie koncepcji, że hulajnoga elektryczna pomoże rozwiązać Ci ten problem.

Schody zaczną się, gdy będziesz musiał sobie wybrać konkretny model.

A gdy przebrniesz przez to, to upewnienie się w zakupie i zdecydowanie w którym sklepie chcesz ją kupić będzie jak bułka z masłem.

Dlatego sklepy z hulajnogami skupiają swój marketing na pomaganiu klientom w wyborze, który konkretnie model hulajnogi będzie dla nich najodpowiedniejszy.

A co Twojemu klientowi sprawia największy problem przy dokonywaniu zakupu?

Zastanów się, który etap powinniśmy zaznaczyć na żółto w przypadku Twojego produktu.

Twój marketing powinien opierać się głównie na komunikacji do osób właśnie na tym etapie świadomości. A jeśli dopiero zaczynasz budować marketing wokół swojego produktu, to właśnie od komunikacji do osób na tym etapie myślenia powinieneś zacząć!

Kto: Uświadomienie problemu Ogólna koncepcja Konkretny plan Czy na pewno? A gdzie?
17-20 letni piłkarz Klub nie dba o moją karierę. Przeczytam jakiś poradnik jak samemu o nią zadbać. Kupię książkę „Ustrzel sobie karierę”. Tak, kosztuje parę dyszek. To nic w porównaniu z ryzykiem zmarnowania całej kariery. Jest dostępna tylko na stronie autora.
Pracownik korpo Przejechanie 5km do pracy zajmuje mi godzinę przez korki w mieście. Kupię sobie hulajnogę elektryczną. Voutput 8 będzie idealna! Tak. Odzyskam w ten sposób 20h miesięcznie. To prawie jak 2 dni urlopu gratis! Kupię w Hulajnogopolex.pl, ponieważ jest tam serwis gratis w razie czego.
Właściciel MŚP Za dużo czasu poświęcam na przygotowywanie posiłków. Zamówię sobie catering dietetyczny. Potrzebuję 2500kcal. Chcę spróbować low carb, bo znajomi sobie chwalą. Tak, zawsze warto przetestować tę opcję. Zamówię w GastroBoxie, bo mają tam najambitniejsze dania.

Jakie obiekcje przed naszym rozwiązaniem ma klient na tym etapie?

Wiemy już DO KOGO chcemy mówić na TikToku. Teraz pora zaplanować CO chcemy mówić na TikToku.

Sporządź sobie poniższą tabelę.

Tak naprawdę na teraz wystarczy Ci tylko wybrana na poprzednim etapie kolumna, ale w przyszłości i tak będziesz potrzebował jej całej, więc moim zdaniem lepiej zrobić całość od razu.

 

Uświadomienie problemu Ogólna koncepcja Konkretny plan Czy na pewno? A gdzie
Co klient robi: Precyzuje co jest przyczyną jego frustracji. Zastanawia się czy przesiąść się na rower, hulajnogę, czy komunikację publiczną. Wybiera konkretną hulajnogę. Upewnia się, czy to rzeczywiście jest najlepszy pomysł. Decyduje się w którym sklepie kupić tę hulajnogę.
Jakie ma obiekcje na tym etapie:
  • To tylko sporadyczne korki
  • I tak bym nie wykorzystał dobrze tego czasu
  • Na hulajnodze będę wyglądać niepoważnie
  • Nie będę miał co zrobić z tą hulajnogą w biurze
  • Codziennie widzę posty na Facebooku, że komuś zepsuł się akurat ten model hulajnogi
  • Inne modele w tym budżecie mają o wiele większy zasięg
  • Czy to na pewno jest warte tej ceny?
  • Czy można przetestować hulajnogę przed zakupem?
  • Ile czasu mam na zwrot?
  • Czy serwis jest w cenie zakupu?

 

Dla jasności – to są obiekcje przed rozwiązaniem, które proponujemy na tym etapie.

Jeśli ktoś na etapie II zastanawia się co zrobić, aby uniknąć korków, a my mu zaproponujemy przesiadnięcie się na hulajnogę, może mieć obiekcje, że będzie wyglądał na niej jak głupek.

Jeśli ktoś na etapie III zgodził się, że chętnie zacznie jeździć hulajnogą, a my mu zaproponujemy model Voutput 8, to może mieć obiekcje, że inne hulajnogi w tym budżecie mają o wiele większy zasięg.

Tematami Twoich filmów na TikToku powinny być rzeczy, które pomogą potencjalnemu klientowi przejść z etapu na którym obecnie się znajduje na kolejny oraz zbiją jego obecne obiekcje.

Czyli np.:

  • Stworzyliśmy ranking hulajnóg do 5000zł!
  • Na tej hulajnodze, żadne drgania Ci nie straszne – Voutput 8
  • Najlepiej doposażona hulajnoga do 5000zł. Gdzie haczyk? Niższy, choć wciąż wystarczający zasięg.

Z kolei w przypadku książki „Ustrzel sobie karierę” tematy uświadamiające problem potencjalnemu klientowi mogą wyglądać tak:

  • 5 sposobów jak sobie zmarnować karierę piłkarza
  • Chcesz być jak Lewandowski? Tego nie rób!
  • Co znani piłkarze robili w wieku 18 lat?

Samymi tematami nie musisz się przejmować. To już robota dla Twojego pracownika / agencji / freelancera. Po Twojej stronie jest zadanie, aby dać im ogólne założenia jaką treść ten film ma nieść.

Potrzebujesz pomocy?

Specjalista, który układa takie plany na co dzień , przeprowadzi warsztaty z Tobą lub Twoim zespołem, które wyłonią finalny plan na TikToka dla Twojej firmy.

Beniamin Spyra | Contenty.pl

Beniamin Spyra
Founder Contenty.pl

Wypełnij formularz

Zgody:

Temat

Co potencjalny klient ma ze sobą zrobić po obejrzeniu tego TikToka?

I teraz ważna sprawa – co zrobić, a by nie zmarnować wszystkiego co do tej pory wypracowaliśmy?

Zaplanuj Call To Action, które powie potencjalnemu klientowi, gdzie ma się udać po obejrzeniu tego materiału.

Jeżeli TikTok promuje ranking hulajnóg na Twojej stronie internetowej, odeślij odbiorcę do tego rankingu.

Jeżeli TikTok promuje Twój kanał na Youtubie z poradami dla młodych piłkarzy, odeślij odbiorców do tego kanału na YouTubie.

Jeżeli TikTok promuje zakup cateringu dietetycznego, to odeślij odbiorcę do landingu gdzie go się zamawia.

W planie wyraźnie zaznacz dokąd chcesz prowadzić oglądających.

Tym jak konkretnie to zrobić, zajmie się już Twój wykonawca.

Podsumowanie

Dobrze sporządzony plan powinien zawierać informacje:

  1. Co chcesz za pomocą tego TikToka uzyskać
  2. Na jakim etapie świadomości klienta chcesz do niego dotrzeć?
  3. Jakie obiekcje przed Twoim rozwiązaniem ma klient na tym etapie?
  4. Co potencjalny klient ma zrobić po obejrzeniu tego TikToka?

Nikt z nas nie chciałby się obudzić po 12 miesiącach prowadzenia TikToka bez planu z przepalonymi parodziesięcioma tysiącami złotych. Aby się przed tym zabezpieczyć, poświęć trochę czasu na pożądne przygotowanie planu.

Jeśli dodatkowo chcesz zminimalizować ryzyko popełnienia kardynalnego błędu w planie, skorzystaj z pomocy specjalisty, który zdążył popełnić już je wszystkie. Dzięki temu już wie, jak ich uniknąć.

Plan ułożony z pomocą naszego specjalisty będzie prawdopodobnie skuteczniejszy, a jego ułożenie zajmie mniej czasu i nerwów, co powinno zrekompensować Ci koszt 1500zł netto + ewentualnych kosztów dojazdu do Twojej firmy.

Artykuł nie wyczerpał twojej ciekawości?

Dopytaj o szczegół, który Cię zastanawia.

Zgody:

Temat

Zobacz case study z Twojej branży

4 435 zamówień z TikToka [Case Study]

4 435 zamówień z TikToka [Case Study]

Poprowadziłem kampanię reklamową na TikToku, która wygenerowała dla klienta 4 435 zamówień w średnim koszcie 4,60zł / zamówienie. Produkcja filmów:Mój zespół nagrał 5 filmów reklamowych. Każdy film prezentował ofertę klienta na nieco inny sposób - początkowo nie...

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.